Trek in ongezond lekker

vreetbui
We kennen ze allemaal wel.

Die enorme trek in lekker eten of te wel (vr)eetbuien, we hebben er allemaal weleens aan toegegeven.  Eens in de zoveel tijd een keer toegeven aan deze behoefte is helemaal niet erg maar gebeurt het regelmatig dat jij smacht naar ongezond lekker eten dan kan het voor problemen gaan zorgen.

 Wil jij graag gezond eten, op gewicht blijven of afvallen en zorgen deze (vr)eetbuien er steeds weer voor dat het voor jou onmogelijk lijkt? Ga dan onderzoeken wat bij jou de oorzaak kan zijn.

Waardoor worden ze veroorzaakt?

Sterke behoefte aan suikerrijk, vet of zout eten kan veroorzaakt worden door een verstoring in je hormonen die te maken hebben met je honger en verzadiging maar ook  je gemoedstoestand kan een rol spelen.

(Vr)eetbuien kunnen ontstaan door een onregelmatig eetpatroon, honger, vermoeidheid, stress, alcohol, blowen of het willen verdoven van emoties die je liever niet voelt. Ik zal je hier kort uitleggen wat er in je lichaam gebeurt zodat jij  beter weet wat je eraan kunt doen. Wil jij van je eetbuien af of ze onder controle krijgen vraag jezelf dan af wat de reden kan zijn dat je er last van hebt. 

regelmaat
Eetpatroon

Voor een goede stofwisseling is het erg belangrijk om voldoende en regelmatig te eten en te luisteren naar je lichaam. Wanneer jij maaltijden overslaat of steeds op andere tijden eet dan raken de hormonen die vanuit je hypothalamus geregeld worden en te maken hebben met je honger en verzadigingsgevoel in de war. Als jij lange tijd niet eet dan zal je bloedsuiker spiegel dalen, er zal te weinig glucose zijn voor je hersenen waardoor jij je zwak, moe of misschien wel misselijk kan voelen. Sla jij regelmatig maaltijden over dan ben je misschien wel gewend aan dit gevoel en merk je het niet eens op.

Je hersenen werken alleen op glucose en zullen ervoor gaan zorgen dat ze deze voldoende krijgen door andere minder belangrijke functies van het lichaam langzamer te laten lopen. Zo spaart je lichaam energie uit die dan weer beschikbaar wordt voor je hersenen. Jij zult net als je stofwisseling vertragen om zo deze voedselschaarste te kunnen doorstaan.

Ondertussen begint jouw lichaam om koolhydraten te schreeuwen en wanneer jij daar dan uiteindelijk aan toe geeft, dan zal je lichaam ervoor zorgen dat hij deze voldoende binnen krijgt. Je zult meer eten dan dat je zou doen dan wanneer je op tijd was gaan eten. Dit komt omdat bij de besparing ook jouw verzadigingshormoon is verzwakt en je lichaam er zeker van wil zijn dat hij genoeg energie heeft tot aan de volgende periode. Je lichaam zal de nieuwe energie efficiënt gebruiken en de daardoor uitgespaarde koolhydraten als vet op slaan. 

Dit proces gebeurt ook wanneer jij wel regelmatig maar te weinig eet of vaak honger ervaart. Calorieën uitsparen door maaltijden over te slaan of weinig te eten veroorzaken (vr)eetbuien en zorgen er dus voor dat jij aankomt in plaats van afvalt.

Emotie eten

We eten allemaal wel eens wat lekkers omdat we vinden dat we dat verdiend hebben. Gebeurt dit een enkele keer en blijft het bij een enkele zak chips of chocolade reep dan hoef je je geen zorgen te maken. Het kan ook zijn dat jij jezelf hebt aangeleerd om pijnlijke emoties te troosten met eten. Gebeurd dit regelmatig of gaat dit gepaard met meer eten dan dat je eigenlijk op kan dan doe je er goed aan om te onderzoeken waar dit gedrag vandaan komt. Welke emotie ervaar je en wat heb je eigenlijk nodig. Het eten van suiker en vetrijk zorgt voor afleiding en de aanmaak van dopamine waardoor je je tijdelijk goed voelt maar is van korte duur en lost het eigenlijke probleem niet op. 

Het kan ook zijn dat er geen probleem is maar dat het eten in de loop van de jaren een gewoonte is geworden. In beide gevallen is het belangrijk dat jij je ervan bewust bent zodat je er wat aan kunt veranderen.

vermoeidheid
stress
Vermoeidheid en stress

Wanneer je moe bent maakt je lichaam meer hongerhormoon aan en minder verzadigingshormoon ook voel je je wanneer je moe bent vaak niet goed. Door het eten van suiker- of vetrijk eten wordt je beloond met de aanmaak van het stofje dopamine in de hersenen. Dit stofje zorgt ervoor dat jij je even goed voelt en werkt vrij direct. De aanmaak van dopamine en de suikerpiek in je lichaam zorgen er dus voor dat je er weer even tegenaan kan. Na korte tijd wordt de piek gevolgd door een dip die ervoor zorgt dat je weer terug bij af bent en je niet goed meer voelt. Deze schommelingen bezorgen je stress en een slechte nachtrust.

Wanneer je stress ervaart maakt je lichaam adrenaline aan om ervoor te zorgen dat je veel energie paraat hebt om snel te kunnen handelen. Ervaar je langere tijd stress dan kost dit het lichaam veel energie en maakt het cortisol aan om dit te kunnen compenseren.

Cortisol verhoogt de eetlust en zorgt ervoor dat jij extra gemotiveerd raakt om te eten en je lichaam te voorzien van nieuwe energie. Heb je langere tijd te veel cortisol in je lichaam dan zorgt deze ervoor dat je vermoeid en humeurig wordt. Dat voelt niet goed en daardoor ga je weer eten om je goed te voelen. De stress zal er ook voor zorgen dat jij niet goed kan slapen en zo blijft het cirkeltje rond gaan.

alcohol
Alcohol

Het drinken van een glaasje alcohol  wordt vaak geassocieerd met gezellig. Voor ons lichaam is alcohol puur vergif waar het zo snel mogelijk weer vanaf wil.

Alcohol zorgt er in de eerste plaats voor dat je minder remmingen ervaart en dat je je makkelijker laat gaan ook als het om eten gaat. Daarnaast stimuleert alcohol de hypothalamus waardoor jij een honger gevoel ervaart ook al heb je eigenlijk geen honger.

Alcohol levert je koolhydraten en een glas bier wordt wel eens vergeleken met twee boterhammen met kaas maar het levert je geen voedingsstoffen. Je lichaam wil de alcohol zo snel mogelijk afbreken om deze  weer kwijt te zijn. Het kost je lichaam veel energie om dit voor elkaar te krijgen, je bloeddruk daalt bij de verwerking van alcohol en gaat door het eten van koolhydraten weer omhoog. Daarnaast prikkelt alcohol de zuurproductie in je maag waardoor je graag vet wil eten. Het honger gevoel, het wegvallen van de remmingen en de behoefte aan voedingsstoffen zijn rede genoeg voor een flinke (vr)eetbui.

Jointje

Een (vr)eetbui na het roken van een joint is bij velen bekend en wordt veroorzaakt door de werkzame stof THC.

THC activeert het parasympathisch zenuwstelsel en zorgt ervoor dat je spijsvertering beter wordt doorbloed en dus sneller gaat werken. Een snellere spijsvertering betekent ook dat je sneller honger hebt.

Daarnaast bootst THC anandamide na een stofje wat zich bindt aan de receptoren in het hongercentrum. Normaliter komt anandamide pas vrij  wanneer er een te kort aan voeding is. Doordat  THC zich voordoet als anandamide geeft je lichaam het signaal af dat je honger hebt. Ook zorgt THC voor het uitschakelen van de neuronen die onze honger onderdrukken en zo ontstaat je (vr)eetbui na het roken van een jointje.

 

memo

Zo zie je dat verstoringen in je hormoonhuishouding kunnen lijden tot een (vr)eetbui en een overdaad aan calorieën waar je niet op zit te wachten.

Een beetje hulp nodig om je (vr)eetbuien blijvend onder controle te krijgen?
Maak vrijblijvend een afspraak  of vul het contactformulier in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights